Ett stycke bokupplevelse – tack!

Hur vill vi konsumera böcker i framtiden?  

De senaste dagarnas rapporter (Forumboken) i media gör gällande att eboken är på intågande på bred front. Både DN och Babel debatterade ämnet den 6 maj. 

Så frågan är när bokentusiaster som vi Pocketpinglor kommer att kunna shoppa loss på ett härligt attraktivt ebokerbjudande, i en ny kreativ kanal med en förhöjd upplevelse på köpet.

Är en bok alltid en bok? Nej en bok kan vara en kjol!

Men svenska aktörer, oavsett om det handlar om bokhandlare eller förläggare, tycks vänta på någonting. Att marknaden ska komma och knacka på och böna och be om att få lov att köpa en e-bok kanske? Att vi ska berätta hur vi vill ha det? Ingen av dem verkar vilja göra ett seriöst försök att skapa denna marknad, att skapa en efterfrågan. Att skapa ett attraktivt erbjudande. 

Är verkligen storleken på butiken det starkaste säljargumentet? Är inte vi bokkonsumenter mer sofistikerade än så?

Visst känns detta jättemärkligt när en rykande färska undersökning visar att såväl nyfikenhet och intresse, som betalningsvilja tycks finnas bland Pocketpinglornas gelikar runt om i landet? 

Uppmaningen till både traditionella bokhandlare och nätbaserade (så som Adlibris och Bokus) men även till svenska förläggare är: Skrid till verk! Visa lite kreativitet och hitta på nya spännande sätt att erbjuda oss lässugna svenskar att börja läsa eböcker. Hjälp oss fatta hur framtidens läsning ser ut. 

Om inte ni gör det är jag säker på att det kommer att bli precis som med iTunes. Alltså att det dundrar in en amerikansk aktör och lämnar svenska aktörer storögt tjurandes bakefter. De som bara sitter och väntar kommer att vara borta från spelplanen, medan vi läshungriga, tekniktillvänjda, trendkänsliga nordbor letar lyckan – och lägger vår feta bokbudget – hos de stora multisdrakarna over there.

Nej hör ni skärpning! Väck upp era affärsutvecklare och produktutvecklingsavdelningar och utmana och locka oss Pocketpinglor! Behöver ni hjälp är det bara att ni hör av er! 

Jag älskar förvisso att driva runt i bokhandlar. Och heder till Pocketshop som gör det möjligt att shoppa loss på ett gäng pocketar klockan 6 på morgonen på Stockholms central. Men kom igen, hur många skivaffärer finns det egentligen idag, trots att alla får något nostalgiskt i blicken så fort den kära LP:n kommer på tal? Och inte har vi slutat lyssna på musik för det – tvärtom…

Pia W

Kommentarer: 6

  1. avatar
    Paperback Lover 2010-05-07 at 08:52

    Hej!
    Fin sida och tänkvärt inlägg.

    Hälsningar från en annan pocketälskare

  2. avatar
    Karin Höiesen 2010-05-07 at 09:45

    Bra inlägg! Visst borde det finnas svenska aktörer som driver detta. Jag älskar ju själv att strosa i bokhandeln, lyfta på nån bok, bläddra lite snabbt, läsa på baksidan. Lukten av böcker!

    Men kan se fördelarna med e-böcker också förstås: Mer plats hemma, den direkta tillgången till en bok man vill läsa (utan att behöva vänta tills den kommer i pocket!) och miljön. Stora mängder skog måste ju gå åt till böcker, även om en hel del är återvunnet papper.

    Jag skulle gärna testa e-bok, men tänker också på att den kanske når fler människor som annars inte skulle läsa. Det är ju också en fördel. Men båda varianterna måste finnas.

  3. avatar
    Mia Derret 2010-05-07 at 10:32

    Mycket tänkvärt Pia!

    Jag tillhör väl egentligen dem som hyser ( i alla fall fram tills nu) en oerhörd skepsis till hur de digitaliserade medierna allt mer ”tar över” vårt liv och många verksamheter. I skolan ska vi nu tex. alla tvingas in i att använda lärplattformer i vår undervisning, något jag tycker känns mycket främmande.

    Jag gillar LP-skivor och tummade böcker samt närkontakt med mina medmänniskor! Jag har varit sen med såväl mobiltelefon, MP3, Ipod och face book. E-böcker och läsplattor känns oerhört avlägset i min värld. Men vem vet?

    Ska jag vara ärlig vet jag knappt vad e-böcker och läsplattor är. Jag visste knappt vad en blogg var för något, hade egentligen inte läst någon och ännu mindre varit inne och skrivit på någon. Så saker kan uppenbarligen förändras…

  4. avatar
    Pia 2010-05-07 at 07:17

    Jag håller med, jag kommer också alltid att älska riktiga böcker mest – och de kommer troligen alltid att finnas eftersom det alltid kommer att finnas en massiv efterfrågan.

    Men ett vinstdrivande företag har inte råd att inte fundera på alternativ. Att inte reagera när marknaden signalerar att den är redo för något nytt eller ett komplement. Att välja att ducka och hoppas att det snabbt blåser förbi är sällan ett bra affärsstrategi…

  5. avatar
    Anna 2010-05-09 at 08:23

    Visst är det intressant. Såklart att vår teknikpingla är intresserad av detta. Själv var det inte länge sen jag började använda ljudböcker, hehe, som ett komplemet. Härligt när man är ute o promenerar eller står o stryker i tvättstugan, helt enkelt bra där det inte är så lätt att ha sin pocket till hands.
    Givetvis kommer vi bli intresserade av E-böcker om marknadsföringen är bra men än så tummas det bara i pocketböckerna….

  6. avatar

    […] Pocketpinglorna, ”Ett stycke bokupplevelse – tack!”. […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *