Sluta älta och grubbla…..

Har just avslutat en kurs i Hälsans psykologi – spännande. En av böcker jag läste var Olle Wadströms bok Sluta älta och grubbla.

Visst har vi alla grubblat och ältat olika problem som plågat oss när vi ska sova till exempel. Ältandet är ju tankar och i tanken försöker vi lösa problem som både kan lösas eller så kan de inte…

Enligt Wadström så är det ingen större idé att fundera på saker som kommer att hända i framtiden. Vi vet inte säker vad som kommer att hända och att försöka förstå eller tro sig veta leder ingen vart. Många saker i livet kan vi inte heller påverka och det behöver vi acceptera. Att traggla problem fram och tillbaka leder oftast ingen vart. Då kan det vara bra att acceptera att det är som det är eller tänka ”värsta tanken”. Till exempel ”Vad ska andra säga om jag inte lyckas?”. Värsta tanken skulle kunna vara att ”alla tycker jag är världens sämsta människa som inte klarar någonting”. Jobbar man med detta så kommer denna tanke snabbt verka orimlig. Att utsätta sig för värsta tanken gör att den ursprungliga tanken inte verkar vara lika farlig längre.

 Vi kan styra våra tankar men vi kan inte bestämma oss för att inte tänka alls.  Det är ju i stort sett omöjligt att besluta sig för att inte tänka på till exempel godis. Vad kommer upp om du tänker ”Tänk inte på godis nu”? GODIS!!! När man ska hålla reda på vad man inte ska tänka på så tänker man ju på det.  Hmmm…

Det som ska till för att sluta älta är enligt Wadström kognitiv beteendeterapi. Förändra tankemönster och beteenden låter kanske enkelt men jag tycker nog det är ganska komplicerat och kräver en stor mental insats. I boken ger han många exempel på olika sätt att komma tillrätta med sitt grubblande. Här är några tänkvärdheter jag har tagit del av:

  • Det är ingen i idé att få klarhet i det som ännu inte hänt.
  • Mycket i livet får vi inte svar på, acceptera det.
  • Det som har hänt har hänt och går inte att ändra på.
  • Det är ok att må dåligt ibland. Utan ångest vet vi inte vad lycka är.

Anna K

Kommentarer: 3

  1. avatar
    Katarina Lindström 2011-01-28 at 05:50

    Det här är absolut en bok för mig! Finns den som pocket? Titt som tätt vaknar jag vid tvåtiden och ältar och grubblar fram till femtiden, då jag somnar av utmattning. Klockan sex ringer väckarklockan. Tack och lov är det inte varje natt och jag övar ibland positiva visualiseringar – men jag är tyvärr lite väl pessimistisk och orosbenägen i min grundpersonlighet.

  2. avatar
    Hedvig N 2011-01-28 at 06:23

    Jag som aldrig läser självhjälpslitteratur blev faktiskt lockad av den här. Det här ältandet och grubblandet (bittrandet som Martin kallar det”) är ganska förtärande. Men jag håller med om att det verkar lättare sagt än gjort. Det är därför jag aldrig bantat. För börjar jag tänka på att inte äta så mycket mat – ja då tänker man ju bara på mat!

    Jag läste en undersökning som sa att det tvärtom kan vara bra att verkligen leva sig in i tanken på att äta nåt förbjudet, hur det skulle smaka osv, och tänka tanken fullt ut. För då försvinner suget lättare!

    Men å andra sidan blir jag alltid sugen på att läsa de böcker du recenserar Anna – nåt förlag borde anställa dig!!

  3. avatar
    kandy 2012-03-16 at 08:25

    Jag har ännu inte läst boken men ser fram emot att läsa den!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *