Kommunslogans är perfekt toalettlektyr

Att ha en bläddervänlig bok på toaletten är ett måste för alla goda värdinnor. Eftersom David Batras böcker nu är sönderlästa vill jag gärna tipsa om en bra ersättare som kommer ut den 20 maj.

“Var femte invånare är en häst”, heter denna behändiga pocket (Kartago förlag) som listar alla kommunslogans i Sverige. Ni vet såna där korta , mer eller mindre slagkraftiga slogans som kommuner har för att sätta sin ort på kartan.

David Rune

Man kan tycka att det är ett klart underbetyg till allas marknadsföringsavdelningar att den här boken är så underhållande, men det är den! De tre författarna fick idén när de passerade Fagersta och fick se den  inte så värst inbjudande vägskylten “Här får du livstid”. De blev nyfikna på hur de menade och hur alla dessa slogans kommit till. Varför kallar sig tex Vännäs för “Norrlands Venedig” när kommunen inte har några kanaler? Vad vill  Surahammar säga med “Din bit av det sura äpplet”. Att Kristinehamn skryter med Picasso är kanske inte så konstigt, men varför lockar Falköping  med det faktum att kommunen är “kotätast i Sverige?” Förklaringarna och bakgrundshistorierna till samtliga kommunslogans får man här. Jag intervjuade en av författtarna, David Rune, igår i Radion och han tog inte alls illa upp av att jag utnämnde hans verk till “Årets toabok!”

Några personliga favoriter av alla kommunslogans:
– Sagolika Sunne (förstås!)
– Arvika, kommunen med stake
– When in Europe, don´t miss Skurup
– Trosa – världens ände

Du gillar kanske också...

7 svar

  1. Mia skriver:

    Låter som en toalettbok i min smak och som skulle passa in i vår bokhylla vi har på vår “gästtoalett” 🙂

  2. TidningsIda skriver:

    Den verkar onekligen väldigt rolig. Hur många gånger har man inte tänkt på sloganens när man passerar en ny stad?

  3. Katarina Lindström skriver:

    Den vill jag ha! Verkar “Skit”rolig.

  4. pia skriver:

    Jag växte upp med: “Välkommen till Kristinehamn – staden med det många parkeringsplatserna”. Inte undra på att man hade brått därifrån så fort man fick möjlighet…

  5. Hedvig skriver:

    Haha! Fast å andra sidan kanske det skulle locka en bilburen Stockholmare!
    Men då tycker jag deras nuvarande “Picasso valde också Kristinehamn” är snäppet bättre…

  6. Karin H skriver:

    Gillar! Funderar på om man skulle skaffa sin egen slogan. (Lite som i Lorry, “Claes Månsson – när kvinnan själv får välja”).

    I så fall vill jag ha: “Karin H – när inget annat duger”.

    Vilken är er?

  7. Hedvig N skriver:

    Vilken lysande idé Karin! Jag vill ha:
    “Hedvig N – för bra för att slängas”.
    OK den är snodd från Solareturens container, men det står också att läsa i denna bok att det är ganska vanligt att kommunerna härmar och snor slogans från varandra 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.